Saturday 23 July 2011

temuduga

member kol tanye pendapat psl nak tukar keje..
aihh...leceh bile fikir betul2..
kurg2 kene study sket2 psl company tuh.. yang penting preparation utk pastikan job requirement tu suit dgn experience yg kita ade..kalau tak match, nak kene amik tau pulak apa2 yg related ngan job tu, supaya ble time interview tak la ternganga2 nak jwb soklan2 'uji minda' dari interviewer..pastu baru bleh nampak hebat+cool bila jawab sume lancar je.. dapat ke tak dpt belakang kira..hoho

tapi yg best nya..
bila nak tukar keje bleh la demand gaji lebih sket.. bleh apply position yg lagi baik dari sedia ada..dan yg plg bagus, bleh menaikkan taraf hidup kita dari kuli cabuk ke mandur..

ckp pasal interview, teringat kisah adik aku sorg nih..

~ade adik beradik yg ramai buatkan ada macam2 cerita.. ada yg bleh buat aku gelak sendiri bile ingat..hoho ade yg wat aku pening..aihhhh.. msg2 mcm2 perangai..kdg2 selalu dengar mak merungut bila msg2 degil....sume tak dengar cakap!! =P tapi byk yg seronok nye.. =) tambah2 bila berkumpul ramai2.. start bulak buka cite kisah dulu2 masa kecik, kena kan masing2..  sape yg banyak wat nakal mmg kena bahan la, yg penting kena cepat2 fikir camne nak back up diri sendiri dari perkara2 yg mengaibkan yg kita buat masa zaman otak belum berfungsi dgn baik tuh .. hoho~

masa tu adik aku sorg nih ada temuduga satu post kat lembaga tabung haji.. gi ngan abah..
balik tu mak tak sabar2 tanya abah camne keputusan die... abah sengih2 je..

berdasarkan dari apa abah cite..
ujian fizikal sume dia ok.. tinggi , berat, ukuran dada suma lepas..
qualification dia pun memang suit dengan requirement utk post tu.. kira xde masalah la kat situ..

lepas tu ade satu sesi temuduga lisan (agama) ngan pegawai tabung haji..
pegawai tu suruh azan.. die azan.. ok..
pegawai tu suruh baca doa qunut...die baca.. ok hafal..
pegawai tu suruh baca doa lepas semyg.. sangkut2 gak tapi boleh la..ada gak bunyi2 dia..
pegawai tu suruh nyatakan rukun iman,rukun islam.. naseb ingat!

pastu pegawai tu tanye.. "sembahyang ada berapa waktu sehari.."
adik aku - ade 5..       ~ ni ok dah, sekali die sambung..~
tp sy selalu buat 3 je.. subuh ngan asar kdg2 tak sempat buat..

hahahahahahahahaha...  perghhhh....... jujur gile!
jadi tak pasti dia ni lahir dari perut yg sama aku kuar ke tak..  aihhh   =)
apa la agaknye perasaan interviewer tu pn ble dgr jawapan ikhlas adik aku.. konfem sengih sambil geleng2 kepala...

teringat mak aku cakap.. tau tak huruf alif dlm jawi .. alif tu pun pun x lurus cam jawapan adik aku bagi.. die pun ade gak bengkok kat hujung ble tulis... hahahhaha 

dan akhirnya.. dia tak lepas pun temuduga tu.. hee..ada la jugak soklan2 lain yg dia xdpt jwb.. =)
xpe laa, bukan rezeki dia abah aku ckp.. ada laa nanti2 kat lain.. =)
tp aku harap dia dah pandai nak jawab soklan2 temuduga lepas insiden tuh.. haha

~semoga Tuhan bg rezeki yg baik2 utk semua..aminnnnnnn~ hoho

No comments:

Post a Comment