Thursday 7 July 2011

::UPSR::

teringat mase adik aku dpt result UPSR dan kebetulan si bongsu tu mmg cukup2 "struggle" nak amik peksa time tuh..hee.. ^^x study langsung..aihhh^^

masa exam week tu aku kol umah..
aku : dik, baca buku tak
adik : eh..adik da byk doa dah.. adik sembahyang sama ngan abah da doa td.. kak ya nk ckp ngn mak eh?
haha..ada je alasan die..
aku : ok,panggil mak 

aku : mak,adik bc buku x 
mak : tak baca buku pun eya, die pandai 'jekk' abah.. semayang same2..ikut zikir sblm tdo..pg2 nak gi amik exam sama2 doa pas subuh..mane la abah ko nak marah..
hahhaah..ampes adik aku ni..mmg malas blaja..tp bongsu kan..biasa le,manja terlebih..

hr dpt result aku kol umah..
aku : dik, camne?dpt bape..
adik : adik dpt 1B, 3C, 1D..heeee
perghhh..gle teruk!! tp da bleh agak,hoho
aku : ape yg D dik
adik : D tu penulisan..adik da agak tesilap buat
aku : aik..adik kan sll tulis surat kat awek..karangan pun D ke..  ^^aku perli.. =P^^
adik : heeeee..

~aku da bape kali kot jumpe surat die karang nak berkenalan ngan awek.. ade satu tu bunyi lebih kurg cam ni.. "awak,saya nak berkenalan dgn awak tp mail dah suka awak dulu....." aku lupe ayat seterusnya.. mail tu kwn die,anak jiran aku~

aku : adik da bgtau mak lum?
adik : da..mak gembira adik bgtau td..
dlm hati aku..aik,nape mak gembira lak nih??pelik...
aku : abah da tau?
adik : lum, adik nak wat surprise..
hahah..aku ase nk gelak guling2 je..adik aku ni..mmg surprise betul result camtu..hahah

adik : kak ya, adik da dpt keputusan akhir taun skali..adik dpt 1A.. ^^haha..'bangga betul die bgtau..^^ adik pun dpt no 13..dulu 14..hee
aku : oo..ye ke..bdk kelas adik bape org?
adik : 15
hahahah...asek tercekik aku dgr... aiih..adik aku sorg ni..
aku : le..naik satu je kot
adik : ok le tu 1.. ^^selamba je dia jwb^^
aku : panggil mak jap, kak ya nak ckp..
adik : ok

aku : mak happy ke result adik?die ckp mak gembira..haha
mak : hahahah..adik ko le..mula2 ckp 1A..mak salam le die..dpt gak A..die kan malas blaja.. pastu rupa2 nya tu result peksa akhir taun bkn UPSR.. da salam nak wat camne..
aku : hahah..camtu ke..


isk..adik aku ni..tu le..manja sgt..dpt result teruk pn tak kena marah.. aihhhh

masa zaman aku+kakak+abg aku dulu...dpt no 2 dlm kelas pun kena marah..bkn kitorg je.. ngan mak skali kena marah sbb tak suh kitorg blaja.. =)
ble time mgu peksa,abah x bg tgk tv malam2.. kene duk bilik baca buku, aku mls gak tp nak amik ati..aku duk bilik n baca buku kuat2..hoho ~aku pn pandai 'jekk' abah dulu.. wakaka~ ti abah masuk bilik ckp,haa..mcm ni la bgs..pastu aku sengih2 suka.. =D pdhal aku tau abah phm sgt dah taktik aku tuh,saje amik ati puji..aihhh
dan aku ase sbb tu la aku+kakak+abg aku sume dpt 4A masa UPSR, time kitorg ade 4subjek je..~sbnrnye nak ckp aku bijak la jugak mase kecik.. ;) ~

dan skang ni yg bongsu tu tgh sambung belajar kat sekolah tahfiz.. situ xde subject akademik.. mula2 ase cam x setuju gak.. tp ble dgr abah ckp pe slhnye kita cuba..selama ni pun die x minat blaja..mane tau die ade minat blaja sekolah camtu ti.. betul gak kan,aku pk dlm hati...

alhamdulillah laa die minat.. sbb x sume org pn leh adapt..ramai je bdk2 sek tu lari dr sekolah sbb kepala xbleh nk masuk.. hr2 pn blaja mengaji  ngan tajwid tak silap aku..sume kena mula dr iqra' sampai al-quran..kalau aku dulu abah anta pn aku ase aku lari dr sekolah gak kot..hoho
mula2 ase cm ragu2 gak,sbb die manja kan..tkt x biasa duk hostel..risau kena buli ke..
mula2 tu abah hari2 kot gi lawat die..cehh.. ~aku dulu form 1 gak msk hostel,tp sebulan skali je abah dtg..tu awal2, da lama2 setaun leh kira ngn jari je bape kali dtg melawat =)~ aihhh

dan yg plg x sangkanye..ada skali adik amik ujian, die dpt tempat ke2.. perghh.. gle tekejut dgr.. dulu tiap2 kali ujian pn dpt no2 dr blkg je sll,asek nombor corot je,report card pn byk merah dr biru...hoho... maksudnye mmg die ok la kot blaja kat situ..
^^lg laa buat ayah aku syg die...^^ aiyokkk

mak aku cite, ade skali gi lawat die..
mak : ok ke adik sekolah sini
adik : ok,adik suka sekolah ni.. tp aritu adik baru kene rotan ngn ustaz
mak : aik..ustaz rotan kat mane?
adik : kat belakang bdn..
mak : kenapa kene rotan?
adik : adik x mengaji betul tu kene rotan ngn ustaz
mak : sakit x?adik sorg je ke kena?
adik : kwn adik pn ade kena.. sakit... tp xpe..adik redha.. lgpun ustaz kata kat akhirat yg tempat kena rotan tu la nanti bercahaya..
~haha... kagum aku dgr ble ckp 'adik redha..'~  lg satu bijak gak ustaz die ckp camtu..hohoho baru cpt pandai ngaji =)

No comments:

Post a Comment