Tuesday 19 July 2011

ujian kimia

dulu masa zaman sekolah kan ade aktiviti merentas desa.. paling tak minat aktiviti nih..  hoho
yang seronoknye pun sebab dapat kuar hostel, pastu jalan2 lalu rumah orang..tgk ayam itik...
pastu ade bdk2 kecik tgk ti diorg lambai2...  "kakak.....kakak....."
bleh gak singgah beli aiskrim... yg adventure pn sbb kene pk camne nak cari jalan 'shortcut' supaya cpt sampai..  =P

masa tu form 5, dan kebetulan keesokan ke 2hari keesokannya pas merentas desa tu kitorg ada ujian kimia.. perghh.. dulu masa sekolah subjek kimia la plg gua lemah... tiap2 kali ujian yg 3 subject science-bio,fizik,kimia tu konfem kimia plg teruk...  markah border line je..hoho.. pastu bile nak jejak kaki masuk makmal kimia mata mesti bagi lampu isyarat merah kelip2.. ngantuk..

sambil2 jalan makan angin merentas desa tuh borak ngan 'kwn2 seperjuangan'..
'weh, korg da study ke?'
'study hape nye... buku pun tak bukak langsung..'
'cikgu2 ni tak terfikir ke nak postpone kan ujian tu..kan kita ade aktiviti merentas desa.. mane sempat nak ulangkaji..'
' tu laa.. cikgu2 kita xde belas kasihan kan..'
'aku konfem weh satu benda tak dpt jwb kalau amik ujian kali nih'
'aku pun'
'aku pun sama'
'kita xyah gi ar weh...' ~ aku x ingat sape start yg nih...hahah ~
'a'ah laa.. sama je kalau amik tp kita failed... kurg2 kalau tak amik mane tau cikgu suh kita amik paper tu kemudian ke.. leh gak study sket sblm tuh...kurg2 ade la markah sket'
'a'ah kan... ok gak...'
~ bijak tak pemikiran kitorg.. =P ~

hari ujian kimia ~ buat waktu prep petang~

aku lepak bilik sorg2.. tb2 sorg member dtg..
member- weh bosan duk sorg2.. lepak ngan ko ar
aku- meh ar.. boring gak ni
member- ko dgr lagu ape... meh bagi sebelah...
sblm aku bg die da tlg cabut earphone dari telinga aku.. hoho
kitorg duk guling2 sambil layan lagu...

jap2 tu... "tokk tokk''....bunyi org ketuk pintu...
dlm hati aku.. aihh.. budak2 nih.. pintu tak kunci pn masuk je ar... dari ketuk baek bagi salam terus.. ~ ingatkan member2 lain yg ponteng gak...~
skali pintu bukak tgk warden blok aku masuk... pandang kitorg ngn muka tak puas hati.. sebelah die KETUA GURU KIMIA sekolah kitorg...
perghhh... aku ngan member ape lagi.. terus tegak duk atas katil....
sempat la dgr ceramah 'ADAB & TATASUSILA' jilid 1  jap..  masak gak telinga...
'kamu salin baju skang, turun bwh... saya tgu kat kereta dgn 2 org lagi geng kamu tuh!!!'

laaa... bdk2 ni kene gak ke... hoho seb baek ramai... 4 org sume skali..
cikgu kimia tu angkut kitorg naik kete die dr blok asrama ke kelas.. hoho.. jimat tenaga.. dah le  byk kuar peluh masa kena bebel td.. sume nih perlukan stamina..
tp dalam kete lg takleh tahan... suara cikgu tu dah la kuat.. kalau radio konfem  tak payah tambah speaker..

sampai je...
cikgu- ok.. kamu sume da mcm 'Yg berhormat' dah.. nak kene jemput amik ujian.. jom saya knal kan 'Yg berhormat'2 ni kat kwn2 kamu..biar jadi contoh tauladan yg 'baik' utk yg kwn2 kamu yg lain2...
kitorg pn follow je dr belakang... kwn aku bisik- aduh tebal muka kita kali nih....
cehh.. kwn2 aku kelas diorg dekat je 'kelas Sc. 3'.. aku ni nak kene kena tempuh 5 kelas lg sblm sampai kelas aku sambil diiringi cikgu kimia dan 'speaker' nye....
sepanjang laluan tu speaker die berbunyi..
' haa.. pelajar2 tgk.. ni kwn2 kamu ni... taknak amik peksa.. pandai buat air liur basi je dlm bilik... nak saya berjemput baru datang....tot tet tot tet...'

aku sengih2 malu.. sket tak angkat muka.. hoho ayat 'air liur basi' die pai skang tak lupe.. dlm hati ~cikgu,sy tak tdo pun td...~ =P

sampai pintu kelas aku.. die bebel lagi kat kwn2 sekelas.. member aku mase tu Yana sengih tak ingat tgk aku..
org lain sume tgk jap2 je.. muka cam serbasalah nak pandang.. takut aku segan kot.. ataupun tgh bersungguh2 jawab paper tuh jadi malas lyn kewujudan aku.. =P
cikgu- ni awak amik paper nih.. duk diam2 kat meja .. jawab..
jap tu die blah...
aku terkontang kanting la nak jwb soklan2 tu.. aihhh, hentam je la.. janji bertulis..


yana-  korg tgh watpe kat hostel td..  hahahaha
aku- cehh, gelak tak ingat.. mentang2 ko tak kene.. isk
yana- hahaha
dah le aku xleh fokus jwb peksa.. Yana gelak2 mengganggu konsentrasi aku.. kalau failed nih yana la penyebabnya...
akhirnya markah ujian aku tak payah nak cite la... banyak yg pangkah je...

tapi....dalam tak minat2 subject kimia pn.. skang jadi chemist gak..
~ aku sendiri tak phm camne ~  mungkin berkat naik kete ketua guru kimia tu.. kalau masa tu warden yg anta aku, mesti skang aku jadi ketua warden.. kalau buat nye masa tu kebetulan lalu kete makcik kantin dan buat nya cikgu aku suh tumpang gi kelas naik kete tu, mungkin gak skang aku seorang pengusaha kantin yg berjaya..

No comments:

Post a Comment